Terug naar overzicht

Wat jij moet weten over Search Generative Experience (SGE)

18-02-2024 | Door: Tim Vroemen

De nieuwe zoekfunctie van Google heet Search Generative Experience en heet afgekort (SGE). Momenteel zit Google SGE nog in de experimentele fase. Echter wordt verwacht dat het dit jaar rond april zal worden geïntroduceerd. In deze blog geven we jou een gedetailleerde uitleg over wat de nieuwe Search Generative Experience inhoudt. Ook leggen we uit wat de impact ervan zal zijn voor jou en of je bedrijf.

Waarom Search Generative Experience?

Stel je voor: je zit ’s avonds op de bank, druk bezig met je laptop op schoot, en je doet een snelle zoekopdracht op Google. Je merkt dat de zoekresultaten steeds meer veranderen, dat er meer interactieve elementen verschijnen zoals shopping of afbeeldingen en dat de antwoorden lijken te ‘leven’. Dat is precies wat er is gebeurt met de opkomst van ChatGPT en de AI-revolutie die Microsoft heeft gebracht in Bing.

De druk is daarom erg hoog voor Google. Het marktaandeel staat op het spel en de concurrentie wordt heftiger. Daarom heeft Google dit jaar een noodzakelijke focus gelegd op AI. En zo ontstond de “Search Generative Experience” een innovatieve nieuwe zoekervaring die de kloof tussen mens en machine probeert te overbruggen.

Als gebruiker liggen er spannende veranderingen in het verschiet. Stel je voor dat je niet langer informatie opzoekt, maar dat Google een actieve rol speelt in het vinden van wat je echt nodig hebt. Het voelt bijna alsof je een persoonlijke assistent hebt die je helpt bij elke stap van je zoektocht. En voor Google is dit meer dan alleen een evolutionaire stap, maar het is een strijd om relevant en vooruitstrevend te blijven in een steeds veranderende digitale wereld. Zo kwam Apple afgelopen maand met de Vision Pro

Dus terwijl Google zich voorbereidt op de lancering van SGE in Europa, laten we ons voorbereiden op een grote verandering in de manier waarop we informatie zoeken en vinden. De toekomst van het internet ligt binnen handbereik.

De nieuwe zoekervaring van SGE

Google gaat verder dan enkel het vernieuwen van de lay-out van de zoekmachine. Met SGE streven ze ernaar om ons fundamentele zoekgedrag te transformeren. Zoals we benoemde is het niet langer alleen een kwestie van het intypen van je vraag en een lijst met tekstuele resultaten te krijgen. Nee, Google wil van een zoekmachine een echte vindmachine maken, die ons een gevarieerde mix van informatie aanbiedt in één enkele zoekopdracht.

Stel je voor dat je op zoek bent naar een nieuwe koffiemachine en je typt je zoekopdracht in op Google. In plaats van alleen maar een lijst met links te krijgen, krijg je nu afbeeldingen, reels, shoppings en grafieken. Denk ook aan prijsvergelijkingen van verschillende winkels en zelfs directe links naar websites waar je het product kunt kopen. Het is als een one-stop-shop voor al je informatiebehoeften, en het brengt een hele nieuwe dimensie aan het hele zoekervaring.

Wat weten we tot nu toe van SGE?

  • SGE-overzichten nemen meer ruimte in beslag dan traditionele zoekresultaten.
  • Afbeeldingen kunnen de doorklikratio beïnvloeden.
  • CTR’s van reguliere organische resultaten kunnen dalen wanneer een AI-overzicht wordt gepresenteerd.
  • Er zijn momenteel minder advertenties te vinden in SGE vergeleken met reguliere zoekopdrachten.
  • SGE is voortdurend in ontwikkeling en veranderd regelmatig.

Wat gaat er veranderen voor jou?

De lay-out van Google zal opvallend veranderen door de prominente plaats van AI-gegenereerde antwoorden. Je zoekgedrag kan hierdoor geleidelijk veranderen. Voor bedrijven kan dit betekenen dat de posities op zoekwoorden minder waard worden, aangezien het AI-antwoord veel ruimte inneemt en ook hun SEO statistieken zullen moeten worden aangepast. Het is daarom belangrijk om hierop in te spelen met zoekmachineoptimalisatie.

Bekijk hier de video van Google Generative Experience