Brandguide/brandbook

Sterke merken zijn gebouwd op een goede basis, en een duidelijke brand guide is daarbij onmisbaar. Deze gids, ook wel bekend als een merkgids of huisstijlgids, biedt richtlijnen voor iedereen die met jouw merk werkt. Maar wat is een brand guide precies? Wat houdt het in, en hoe creëer je er een die duidelijk en effectief is? In dit artikel duiken we in de wereld van brand guides en hoe Anivation Marketing je kan helpen bij het ontwikkelen van een krachtige merkgids.

Interesse? Neem contact met ons op

Bij Anivation Marketing houden wij persoonlijk contact. Daarom willen we graag onze diensten aan jou toelichten middels een persoonlijk gesprek. Daarom bieden we jou de mogelijkheid om direct een meeting met Tim en Bryan in te plannen. Kostenloos en 100% vrijblijvend!
Plan direct een meeting

Wat is een Brand Guide?

Een brand guide is een document dat de technische regels en richtlijnen bevat voor hoe je merk zich presenteert aan de wereld. Het biedt een praktische vertaalslag van je merkfundament, design en visuele uitingen. Terwijl een brandbook meer focust op de merkbeleving, is een brand guide praktischer en technischer van aard. Het is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij de uitvoering van jouw merk, van ontwerpers en DTPers tot copywriters en marketeers. Een goed opgestelde brand guide maakt je merk nog krachtiger en betekenisvoller. Bekijk onze cases om te zien hoe Lievay andere merken heeft geholpen.

Waarom is een Brand Guide zo belangrijk?

Een brand guide is essentieel voor de consistentie van je merkcommunicatie. Het zorgt ervoor dat je merk er altijd hetzelfde uitziet, aanvoelt en klinkt, ongeacht wie ermee werkt. Dit is cruciaal voor het opbouwen van merkherkenning en vertrouwen. Ontwerpers vinden er richtlijnen voor kleurgebruik en typografie, terwijl copywriters houvast krijgen in de tone of voice. Marketeers kunnen bouwen op consistente elementen voor hun campagnes. Bovendien bevat de brand guide belangrijke elementen zoals logo’s, lettertypen, kleurcodes, en praktische do’s en don’ts.

Hoe creëer je een Brand Guide?

Een effectieve brand guide bestaat uit verschillende vaste onderdelen. Hierin leg je de merkidentiteit en het merkverhaal vast. Daarnaast bevat de gids uitgebreide visuele richtlijnen, zoals het gebruik van logo’s, kleurpaletten, typografie, vormtaal, beeldmateriaal en fotografie. Ook de tone of voice van je merk wordt gedetailleerd beschreven. Al deze elementen worden samengevat in een levend document dat continu wordt bijgewerkt met nieuwe inzichten en toevoegingen, zodat het altijd up-todate blijft.

Brand Guide in onze aanpak: De ‘Meaningful Brand Flow’

Lievay heeft een unieke methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen. Deze merken maken een positieve impact op hun omgeving en zijn zich bewust van hun verbindende rol in de samenleving. Onze werkwijze, de 'Meaningful Brand Flow', zorgt voor een optimale balans tussen merkstrategie, merkconcept, merkdesign en merkrealisatie. Net als mensen, zijn de sterkste merken in balans.

Jouw merk als totaalbeleving

Nadat de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving zijn gecreëerd, ontwikkelt Lievay een brand guide voor jouw merk. Dit is een cruciaal onderdeel van de merkbewaking: met een brand guide zorg je ervoor dat je merk consistent wordt gepresenteerd en maximale impact blijft maken.

Bij Anivation Marketing helpen we je niet alleen met het opzetten van je merkidentiteit en -concept, maar ook met het waarborgen van de consistentie in elke uiting van je merk. Zo creëren we een totaalbeleving, van merkwaarden en merkpositionering tot merkbelofte, merkverhaal, tone of voice, en visual design.

Wil je jouw merk versterken met een duidelijke en effectieve brand guide? Lievay van Anivation Marketing staat voor je klaar!

Bekijk andere Branding diensten

Al onze specialisaties

Al jouw wensen, bij ons in huis geregeld. Door ons dynamisch team kunnen we jou op ieder vlak helpen met alle wensen, van fotografie tot complexe maatwerk API koppelingen. Jij verzint het, wij maken het.

Online adverteren

  • SEO - Laat je zien op Google
  • Facebook ads
  • Google Ads

Website

  • Webshop
  • Website laten maken

Content Creatie

  • Social media management
  • Videografie
  • Fotografie